منوعات

الشاعر عادل شكرى يكتب : واضحكنا الايام

(واضحكنا على الايام ) قصه من واقع الحياه يعاني منها الكثير. تحكي عن تفكك العلاقات الاجتماعية بين البشر ولا ثيم الاقارب. حينما تحتم عليك الظروف والواجب بالوقوف. الي جوار احد المقربين اليك في اقصي الشدائد وتقوم بالتخلي عنهم بجميع حواثك المادية والمعناوية والهروب من المسؤلية تماما فعليك الرحيل الي الابد من حياة هؤلاء ولا يحق لك العودة حينما تيسر لهم الامر ولا التدخل في شؤونهم مطلقا. تعالو نشوف القصة بتقول ايه.
أنا و حبيبي والهوي. ليلة صفينا. وضحكنا والضحكة عليت علينا. وافتكرنا زمان. وكيف ليالينا وضحكنا ع الايام. ساعة خلت بينا جاي يا زمان تفكرنا. ان انت لينا وفاكرنا. ما خلاص نسينا بافكارنا. من يوم ما كنت انت ناكرنا.

من يوم ما جينا لحد بيتك. ودموع عنينا قريبة. عزيت علينا ملحك وزيتك. وكلمتك الطيبة. علي كل صورة رسمها قلبي وحنلك. نادم على اني في يوم احتجتلك. مش دايمة لك مش قلتلك تتردلك. ابعد بطبعك ما فيش قلوب ح ترقلك كنت فين لما الزمان. كان يوم ناسينا. كنت فين يلي انت خلاص كنت مجافينا. كنت فين لما الحياة اسيت علينا. دلوقتي لما ضحكنا ع الايام جاي تصافينا

ارحل خلاص مش ناقصة تاني عزاب وحيرة. ولا لك اساس تبني عليه. ولا لك حصيرة. ابعد حياتك عندنا كانت قصيرة ابعد بطبعك ملكش ذكري عندنا ولا لكش سيرة. كنتو فين يلي انتو جاين تظلمونا. كنتو فين لما الليالي ضيعونا. جاين باديكو تطبطبو. وبكلمكم تجرحونا. كنتو فين لما الظروف الاسية حيرونا

دا الجفا لو جاني يوم. انا ح اشتريه. علشان عيونكم. وبالرخيص راح ابيع حناني. لو يقرب لحظة منكم. زمان فاكرنا ف قبضته. ضحك علينا ضحكته. دلوقتي رمينا لعبتو واضحكنا على الايام.

زر الذهاب إلى الأعلى