Uncategorized

حوار علي المقهي

 

بقلم… وسام الجمال

 

كنت في يوما أنتظر أحد أصدقائي على أحد المقاهي لنذهب الي مكان ما لفت انتباهي مجموعات من الشباب ممن لاتتخطي أعمارهم العشرينات منهم من يشرب السجائر ومنهم من يشرب الشيشة لم أستغرب فلقد كنت في مثل عمرهم وأشرب السجائر والشيشة لكن قاطع تفكيري آذان العصر فذهبت للمسجد القريب من المقهى وصليت العصر وعدت لاجدهم كما هم على وضعهم وتم تشغيل الاغاني الشبابية الصاخبة.

قررت أن أعمل معهم حوار فالمهنة تغلب على ذهبت إليهم واستاذنت في الجلوس معهم رحبوا بي وبدأت اتحدث معهم انا لست داعية عالما بكافة أمور الدين لكن لهم آباء مثلي خشية عليهم فسالتهم لماذا لم تذهبوا للصلاة وكأني لم اتحدث لم يلتفت منهم أحد لي الي أن قام أحدهم وسالهم لماذا لم نذهب الصلاة ظننت اني سالفي توبيخا وكأني شتمتهم.

الي ان قال هذا الشاب اقول لك أنا ياعم الحاج زمان واحنا صغيرين كنا نذهب للمسجد نطرد ونقول لاهالينا فيقولون لاتذهبوا اه والله زي ماباقولك كده.

آبائنا مشغولين مطحونين علشان يوفروا لنا فلوس للدروس والمدارس واللبس والاكل والشرب واحنا ماعندنا دم بنيجي نشرب سجائر وشيشية.

أمهات لاتعتني بنا لأنها موظفه تساعد الاب او ربة منزل معتقدة ان الحياة اكل وشرب او مرفهه وقاعدة علي مواقع التواصل الاجتماعي طول اليوم.

ياعم الحاج احنا جيل تم ابعادنا عن ربنا جيل حمو بيكا ومحمد رمضان والسقا ومحمد صلاح دول مثلنا الأعلى.

ياعم الحاج احنا والله مانعرف الحلال من الحرام ولا الصح من الغلط.

طيب ممكن اسالك انا ياعم الحاج سؤال الشباب اللي بينتحروا اغلبهم ليه عارف ولا اقولك لانه عجل ابوه ربي عجل في بيته متعود ياكل ويشرب وينام ويقوم يلاقي فلوس بالمرة جوزوني مش هانقدر لا لازم يابني مش هانقدر ينتحر او بيحب واحدة وهي مش طايقه يايقتلها ياينتحر.

اقسم بالله احنا عجول في بيوت بقت شبه الزرايب سماع اغاني ومسلسلات وأفلام وكرة قدم اتحداك ان اب ساعة ماتش سابه وقام صلي عايزيني انا اصلي.

غياب القدوة غياب المثل الأعلى غياب التوجيه والنصح خدنا لسكة الندامة.

بص ياعم الحاج مش هاقولك احنا كلنا وحشين لافي شباب بيصلي ويصوم ويشتغل ويساعد ابوه بس روح شوف تربيتهم فرق شاسع.

البنات بقي حدث ولا حرج مكياجات واهتمام بالمظهر وجوهر فاضي عايزك ياحاج تبص على ألفيس والتيك توك وغيرهم وشوف العجب.

تركته وانا اضرب كفا على كف الولد لم يقل غير الحق الولد قال اللي انا عارفه بس نفسي ما اصدقه.

ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

زر الذهاب إلى الأعلى