منوعات

أزمة في تصوير فيلم الملحد بسبب إبراهيم عيسى

هبة أمين

تسببت كلمات الكاتب إبراهيم عيسى بشأن التشكيك برحلة الإسراء والمعراج، ووصف لها بأنها وهمية، وذلك خلال حديثه في برنامج تليفزيوني، في أزمة داخل لوكيشن تصوير فيلم الملحد، الذي قام بكتابته، وبدأ تصويره في شهر سبتمبر الماضي، وذلك بعد انسحاب الفنان مصطفى درويش من الفيلم، واعتذاره عن استكمال تصوير دوره.

وتصدر اسم مصطفى درويش، محركات البحث، بعد إعلانه الاعتذار عن استكمال فيلم الملحد للمؤلف إبراهيم عيسى بسبب أراءه، وكتب عبر حسابه بموقع فيسبوك منذ قليل: الأزهر قال كلمته ونصر الحق، ممكن مسمعش صوت معارض لو سمحتم، لأن احنا مرجعيتنا للأزهر وأنا ولا شيخ ولا حاجة، أنا لسه باديء انتظم في الصلاة من قريب، وكان بعد مشكلة حصلت لي، فقربت من ربنا.

وعن اعتذاره عن فيلم الملحد، قال درويش: اعتذاري عن الفيلم جاء في أصعب ظروف محدش عارف عنها حاجة، محتاج ماديات فعلا ومحتاج شغل لأني لسه في أول الطريق، فأكيد اعتذاري عنه كان على عيني، بس ديني أهم.

تابع انا لا غلطت في الأستاذ إبراهيم ولا غلطت في حد، أنا بس أخدت قرار أدافع عن الصلاة اللي بصليها والإسلام اللي هو ديني ودين أمتي، ولو كان الأستاذ غلط في أي ديانة مسيحية أوغيرها كان هيبقى نفس موقفي، أنا مسلم مؤمن بكل الرسل والديانات السماوية ومقبلش حد يشكك في الكتب السماوية واسكت، نقفل الموضوع ده علشان أخد أكبر من حجمه.

ولم يكتف مصطفى درويش، بالاعتذار عن الفيلم، ولكن في الساعات الماضية قرر مقاطعة الكاتب إبراهيم عيسى، وكتب عبر حسابه: قررت أنا مصطفي درويش بمقاطعة اي برنامج لإبراهيم عيسي، والاعتذار عن فيلم الملحد اللي صورت فيه أربع أيام بسبب إن مؤلف القصة هو إبراهيم عيسي لأن واضح إن الحرب دي ممنهجة وأنا مقبلش ابدا أكون أداو للحرب ضد ديني ولو الثمن هيكون ايه، اسف جدا وبعتذر لكل فريق العمل مش هاكمل في القرف ده.

فيلم الملحد تأليف إبراهيم عيسى، إخراج محمد العدل، بطولة حسين فهمي ومحمود حميدة وأحمد حاتم ونجلاء بدر وصابرين وتارا عماد، ومن إنتاج أحمد السبكي.

زر الذهاب إلى الأعلى