آراءفنون

“غداً نلتقي بـ مستشفى المجانين ”  رواية جديدة للأديبه الشابة ندا كامل بمعرض الكتاب

 

 

كتب: فتحي حسين

 

صدرت الرواية الثانية للاديية الشابة الواعدة ندا كامل بعنوان ” غدا نلتقي بمستشفي المجانين” عن دار إبداع للنشر ،في معرض القاهرة الدولي للكتاب في دورته ال٥٣ و أقيم حفل توقيع للرواية بالمعرض بجناح الدار و بحضور عدد كبير من الأدباء والمثقفين الشباب .

 

 

حول تفاصيل العمل المتميز تقول الكاتبة ندا مؤلفة الرواية : إن الإنسان وارد جدا أن يجن أو يتصنف بمجنون بين الناس لمجرد أنه يعاني من مرض نفسي هم أصلا السبب فيه.

 

اضافت إن أي شخص يظن نفسه عاقل فهو فقط جيد ف التخفي ليس إلا .. لأننا كلنا نعاني مشاكل نفسية باختلاف درجاتها وغياب الدعم والشعور بالوحدة و التهميش ممكن جدا يدفع الشخص أنه يجن وكلنا بينا و بين الجنون شعرة والناس اللي حوالينا لما بيخذلونا بيكون ف احتمال كبير أن الشعرة دي تختفي و نلاقي نفسنا تاني يوم ف مستشفى المجانين ..

وتستطرد: ده اتكلمت عنه بردو بالرواية ، ووجهة نظري أن الأمراض النفسية اخطر من الأمراض الجسدية بمراحل بس احنا بنحب ندفن راسنا ف الرمل ، مانحبش الشيء المش ملموس ، الجهل بيخوفنا و يعملنا الرعب ، الحاجة اللي مش قادرين نعالجها بننكر وجودها ..

وعن دراستها تقول ندا:

انا دراستي كانت فلسفة ، و علم النفس جزء من الفلسفة كنت بدرسه و لكن من قبل دراسته و انا بحب الاطلاع للكتب النفسية بشكل كبير و اي حاجة تساعدني اتعمق في النفس.

قالت ان الذي يعاني من مرض نفسي و لا نعرف علاجه أوعنده شيء مش مفهوم بالنسبة لنا بنختار نقلل منه و نطلق عليه مجنون .. رغم أن المرض النفسي ده ممكن يأثر على باقي أعضاء الجسم مثل الشعور بالوحدة .. ممكن يوصلك للاختناق و تموت بأثر الاختناق فعلا ! هيتكتب أن سبب الموت الاختناق أو موتة ربنا .

زر الذهاب إلى الأعلى