آراء

وسام الجمال يكتب : فرق توقيت

زمان وانا صغير كان جنبنا بجوار محل جدي عم احمد السوالمي الراجل ده كان صاحب مطعم فول وطعمية والحمد لله كان بيحبني جدا وكان جدي يبعتني له اجيب منه الفطار بقي وماادراك ماهي هذا الإفطار أطباق فول وطعمية وسلاطات ومخلل وأحلى طبق بقى ياعم أنت وهو طبق الطحينة اللي اقسم بالله ما اكلت مثله بعد هذا الرجل.

المهم كنا نقعد نفطر في المحل مع جدي ومش عايز اقول إني حرفيا كنت باكل بطريقه غريبه كنت بامسح الأطباق كنت ذو شهية الغريب في الأمر هنا أن جدي كان قد تخطى السبعين من عمره وكان ياكل عادى فول وطعمية وكل ماهو موجود.
مرت الايام ومررت على العديد من المحلات للأكل فيها غالبا كنت باكل في محلات بره البيت لأن أغلب وقتي كان بره البيت وكنت شرهاً في تناول الاكل كشري مصري ماشي فول وطعمية ماشي لحوم ماشي كنت باكل ياعم انت وهو.في البيت بقي وما ادراك ماالبيت كنت باكل بالفلاحي كده طبيخ على الصبح اصحى على أكلت محشي وكنت باصحي الفجر مش العصر أو الظهر.

الان وقد اقترب عمري من الخمسين عم احمد السوالمي مات والله مات اه هو من زمان ماكلت من ايده لأنه ترك المحل اللي بجوارنا وانا كمان كنت دائم السفر بين المحافظات بسبب العمل لكن يوم وفاته تذكرت كل مامضى.
نعود مرة أخرى بعد أن اقتربت من الخمسين يمكن في أوائل الأربعينات بقيت افطر سندويتش جبنه وكوب لبن دافي أو شاي ساده وأحيانا افطر بسكويت وأحيانا احاول اعيد الذكريات فاكل فول وطعمية وماادراك وقتها ألم شديد معاناة بمعني الكلمة هنا توقفت وتذكرت كيف لي وانا في أوائل الأربعينات لا أستطيع اكل طبق فول وكيف لجدي الذي كان قد تخطى السبعين ياكل كما يحلو له أنه فرق التوقيت.

فرق توقيت بين جيل عاش حياته في الأعمال الشاقه مابين فلاحة وصناعة وتجارة وجيل كان مرفه عمل أهله على تعليمه والحاقه بالكليات وتوفير متطلباته.

جيل اكل السمن البلدي وجيل اكل سمن صناعي جيل اكل خضروات بدون مبيدات وجيل اكل بميبدات.
انه فرق التوقيت بين جيل عاش بالحب والتكافل فيما بينه وجيل عايزه شقه لوحدى بعيد عن اهلك جيل وصل رحمه وجيل قطع رحمه انها البركة ياساده إنه فرق توقيت بين جيل وجيل
Yoast

زر الذهاب إلى الأعلى